måndag 28 februari 2011

Dag 4 - Det här åt jag idag

Ja ni som följ mig ett tag vet ju att jag varje dag har med mig matlåda till jobbet pga att det inte finns några trevliga restauranger härute på landet - men det gör mig egentligen ingenting, blir mycket billigare såhär och intalar mig själv även att det blir mer hälsosamt att äta hemlagad mat än restaurangmat..=)
Dagens lunch var Per Mobergs, Lasagne bolognese - har skrivit om den inna men måste verkligen rekommendera den, hur god som helst och framförallt i matlådan..=)

Färdigt på: 1 tim 30 min
Ingredienser:


500 g högrev att mala, eller köttfärs
100 g champinjoner (jag gillar inte svamp så vi kör utan)
100 g rökt sidfläsk (bacon har vi använt)
1 burk passerade tomater (400-500 gr)
1 dl tomatpuré
4 st klyftor vitlök
2 msk olivolja
2 msk smör
Salt
Svartpeppar
100 g prästost att riva
10 st lasagneplattor (gröna)

Bechamelsås:
7 dl mjölk
2 dl vispgrädde
100 g smör
1 dl vetemjöl
Muskotnöt(riv några drag) (vi har inte använt någon muskonnöt)
Peppar
Salt

Gör så här:

1. Mal köttet om du väljer att göra det själv.
2. Skär sidfläsket och chapinjonerna fint.
3. Finhacka vitlöken
4. Fräs köttet i en panna med mör tills det blir brynt.
5. Fräs sedan sidfläsket, champinjonerna och vitlöken i lite olivolja tills det blir gyllenbrynt.
6. Avsluta med att ha i tomatpurén.
7. Lägg alltsammans i en tjockbottnad gryta (gärna en järngryta) och häll i den passerade tomaten.
8. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar.
9. Låt alltsammans puttra i grytan 30-40 minuter.
10. Ta en något djupare ugnsform och lägg ett lager plattor i botten.
11. Varva med ett lager sås och riven ost och ett lager med köttfärs.
12. Fortsätt tills alla plattor är slut och avsluta med ett sista lager av köttfärsås, bechamel samt ost.
13. Sätt in i ugnen och grädda i 20-30 minuter i 200 grader.
14. Bechamelsås:
15. Värm upp gräddmjölken vid sidan.
16. Smält smöret och pudra över mjölet.
17. Rör om med en visp så att mjölet löser sig i smöret ordentligt.
18. Slå i hälften av den varma gräddmjölken och rör om så det blir slätt och fint.
19. Slå i resten och vispa om.
20. Låt sjuda sakta i 5-10 minuter.
21. Smaka av med salt, peppar och några drag på muskotnöten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar