måndag 29 augusti 2011

Fläskottletter i ugn med senap och sambal
















Min absoluta favoritkrydda, passar till allt och ger massor med smak..

Hej på er!!
Igår fick vi sex stycken fläskottletter av min älskade mamma och jag hade ingen aning om vad jag skulle göra med dessa. Så jag gick lite på känn, blev verkligen super gott så jag måste dela med mig av detta enkla vardagsrecept.

6 st Fläskottletter
2,5 dl grädde (vispgrädde använde jag)
2,5 dl creme fraiche
2-3 tsk sambal
1-2 tsk dijonsenap
1/2 paket creme bonjour ost, vitlök (kan säkert använda olika smaker)
1/2 paket sokerärtor
1 paprika
1 stor röd lök
1/2 grönsaksbuljongs tärning
salt
peppar
chilipulver
smör

1: Stek kottletterna på riktigt hög värme i stekpannan, bara så det får fin färg, salta och peppra ordentligt.
2: Blanda ihop grädde, creme fraiche, sambal, senap, soja, buljongtärning, vitlöksosten, peppar och chili. (beroende på hur starkt man vill ha det)
3: Lägg kotletterna i en form, lägg på de skivade grönsakerna, häll på gräddblandningen och riv lite lagrad ost ovanpå.
4: In i ugnen ca 25-30 minuter på 175 grader.

Till detta åt jag blomkålsris och Axel vanligt ris - sen självklart en stor blandsallad med bönor, nötter och annat gott!!

Ha en toppendag och njut av livet ÄVEN fast det är måndag..
Kramar

1 kommentar: